Brukeravtale2020-10-12T08:21:20+01:00

Brukeravtale

 

KomplettNettbutikk.no (heretter kalt Leverandøren) er leverandør av tjenester (heretter kalt Tjenestene) hvor bedrifter og privatpersoner (heretter kalt Kunden) kan drive sin egen nettbutikk, for salg av varer og tjenester på internett til sine kunder (heretter kalt Sluttkundene).

 

Kunden får tilgang  til Tjenestene via forsiden av nettbutikken (det som Sluttkundene også har tilgang til å se), samt kontrollpanelet (gjennom innlogging), hvor Kunden kan administrere sin egen nettbutikk.

 

Dersom Kunden ikke er enig med alle vilkårene i denne brukeravtalen, vil en ikke få tilgang til å bruke Tjenestene levert av Leverandøren. Brukeravtalen er bindende for Kunden og trer i kraft med en gang den er forevist kunden på en av følgende måter: 1. Kunden registrerer seg som demokunde på KomplettNettbutikk.no og vises til avtalen, 2. Får tilsendt innlogging til demobutikk, og vises til avtalen, 3. Ved epostkorespondanse med Leverandøren, hvor det vises til brukeravtalen. 4. Ved innlogging i kontrollpanelet hvor det vises til brukeravtalen.

 

1. Generelt

 

Disse vilkårene gjelder for all bruk av, og tilgang til  Tjenesten levert av Leverandøren.  Ved å besøke eller bruke Tjenesten, bekrefter Kunden å ha lest denne brukeravtalen, og godtar å være bundet av vilkårene. Endringer av vilkår og priser kan forekomme, men blir da sendt med skriftlig varsel til Kunde.

 

Det gjøres oppmerksom på at Kunden gjennom sitt abonnement ikke tilegner eierskap til Leverandørens datakode, design eller øvrig oppsett, selv ikke når kunden har betalt for spesialtilpasninger. Kunden vil således aldri kunne kreve direkte tilgang til serverens filer eller database. Fravikelse fra dette vil måtte avtales spesifikt på forhånd, som for eksempel ved logo- eller bannerproduksjon, der Kunden vil få filene overlevert pr. mail. Bilder, grafikk, tekster og annen data kunden har lastet opp, samt produkt, kunde- og ordreinformasjon er Kundens eiendom, som Kunden til enhver tid har tilgang til gjennom Tjenestens kontrollpanel.

 

2. Tjenesten og leveransen og priser

 

Utsendte tilbud er bindene for Leverandøren i 14 dager fra de er sendt Kunden. Avtalen er bindende når Kunden har sendt skriftlig bekreftelse til Leverandør og Leverandør har bekreftet å ha mottatt denne. Leverandør kan til enhver tid avvise en bestilling eller forespørsel uten nærmere begrunnelse.

 

Gjeldene priser vil til en hver tid være oppdatert på nettsiden. Alle priser på nettsiden og i skriftlige tilbud er oppgitt eksklusiv mva. Leverandøren kan til enhver tid endre prisene. Den nye prisen vil gjelde når kontrakten blir fornyet hvis ikke annet er avtalt.

 

Hvis det er motstridende priser eller avtalepunkter i skriftlig kommunikasjon og det som står på nettsiden, så vil skriftlig kommunikasjon være gjeldende foran.

 

Ved løpende tjenester er enkel support, herunder enkel veiledning og feilsøking av Tjenesten kostnadsfritt for Kunden om ikke annet er avtalt. Ved spesialutvikling, design, installasjon av tilleggsmoduler eller annet som ikke er definert som løpende tjeneste, gjelder ikke gratis service og support, om ikke dette er avtalt særskilt.

 

Gratis support gjelder overfor den kontaktperson som Kunden har oppgitt overfor Leverandøren. Om flere personer hos Kunden ønsker support, så er dette en tilleggstjeneste fakturert i henhold til gjeldende priser. Det samme gjelder for konfigurering/arbeid/feilsøking som utføres på forespørsel fra Kunden, om ikke dette skyldes feil hos Leverandøren jf. pkt 6.

 

Leverandøren har rett til å nekte tilgang til Tjenesten, eller til å utlevere opplysninger om kundeforholdet til personer som ikke er angitt som kontaktpersoner hos Kunden. Kunden kan inngå egne avtaler med Leverandøren dersom det er ønskelig med flere kontaktpersoner.

 

3. Betaling / Fakturering

 

Tjenestene krever forhåndsbetaling dersom ikke annet er særskilt avtalt. Faktura/kvittering blir tilsendt på mail til Kunde. Hvis Kunden overskrider eventuelle begrensninger som er avtalt i sin pakke vil Tjenestene automatisk bli oppgradert til en ny pakke, med de priser og begrensninger som er gjeldende for den pakken.

 

4. Oppsigelse, opphør, og varighet av tjeneste

 

Varigheten på avtalen avhenger hva Kunde og Leverandør har blitt enige om. Avtalen kan være bindene i 6, 12 eller 24 måneder, dersom ikke annet er avtalt. Alle avtaler er bindende i avtaleperioden og skal forhåndsbetales. Hvis avtalen ikke blir oppsagt 14 dager før avtaleslutt, forlenges avtalen med en ny avtaleperiode tilsvarende den foregående. Oppsigelse må sendes til Leverandør skriftlig via mail eller brev. Leverandør holdes ikke ansvarlig overfor tredjepart dersom tjenesten avsluttes. Dersom Kunden ønsker å beholde noe data, må Leverandøren få forespørsel om dette i god tid før opphør av tjenesten. Data vil overleveres kunden i ubehandlet form, det vil si databaseeksport og bildefiler, eller på annen måte som Leverandøren finner hensiktsmessig for å kunne overlevere den data som Kunden har eierskap til.

 

Oppsigelse fra Leverandør skal også skje på samme måte. Minst en uke før avtale slutt, og skriftlig via mail eller brev. Hvis ikke dette blir gjort forlenges avtalen i tråd med foregående punkt.

 

Leverandøren kan opphøre avtalen med umiddelbar virkning dersom Kunden bryter noen punkt i denne avtalen. Kundens data kan da bli slettet fra leverandøren sin server 14 dager etter varsel er gitt pr. mail, telefon eller brev. Bekreftelse på mottak av varsel er ikke nødvendig. Leverandør kan også sette begrensinger på tjenesten fram til misligholdet er rettet opp.

 

Om Kunden ikke betaler faktura til forfall kan leverandør velge å stenge tjenesten med umiddelbar virkning 30 dager etter forfallsdato. Ved gjenåpning av en butikk som ikke er blitt slettet påløper det en ekstra kostnad på kr. 1500,- i åpningsgebyr.

 

5. Kundens forpliktelser

 

Kundens plikter å ha tilstrekkelig kunnskap, ha oppdatert nettleser og internettlinje, samt ha tilfredsstillende maskinvare og programvare for bruk av Tjenestene. Bruk av Tjenestene gjøres på egen risiko. Leverandør tar ikke noe ansvar når det gjelder varer eller tjenester som bestilles gjennom systemet eller transaksjoner gjort via dette. Leverandøren tar ikke ansvar for nedetid og andre problemer serverleverandør eller andre eksterne systemer kan medføre.

 

Kunde er innforstått med og godtar at Leverandøren, dets ansatte, eiere og tilknyttede firmaer, ikke står til rettslig eller økonomisk ansvar for eventuelle rettslige forfølgelser Kunden måtte utsettes for gjennom urettmessig eller ulovlig bruk av tjenesten. Kunden plikter å gjøre seg kjent med og følge gjeldende lover og regler for netthandel mot private og/eller bedrifter i de eller det land nettbutikken har kunder i.  Leverandøren legger til rette forslag til salgsbetingelser og personvernerklæring Kunden kan benytte som eksempel ved utarbeidelse av sine egne tekster. Leverandøren står på ingen måte ansvarlig for innholdet i disse tekstene om Kunden velger å bruke disse i sin nettbutikk.

Kunden bekrefter å inneha bruksrett for alle tekster, bilder eller annet åndsverk som er publisert i sin nettbutikk, samt at alt innhold er i samsvar med lovverk. Dette gjelder også materiale Kunden har sendt til Leverandøren for publisering. Kunden bærer det hele ansvar ved eventuelle brudd på åndsverkloven.

 

Kunden forplikter seg til å besøke nettbutikkens forside og kontrollpanel jevnlig for å kontrollere at ting ser ut og fungerer slik som Kunden ønsker.

5.1 Kundens avtaler med tredjeparter

Noen betalingsløsninger krever at kunden behandler og sluttfører sine ordre for at utbetalinger skal skje, og dersom Kunden unnlater å gjøre dette, så kan betalingene i verste fall gå tapt. Kunden plikter å jevnlig besøke og kontrollere betalingsleverandørens portaler og sin egen nettbank for å påse at betalinger når frem til Kundens konto. Leverandøren står ikke ansvarlig for Kundens utbetalinger, da dette reguleres av avtalen mellom betalingsleverandør og Kunden.  Kunden plikter å holde oversikt og eventuelt melde om feil ved tredjeparter også slik som for eksempel fraktleverandør og regnskapssystemer. Dette gjelder også i de tilfeller hvor Leverandøren har levert tilkobling/integrasjon, og/eller har formidlet kontakt mellom tredjeparten og Kunden. Leverandøren er ikke part i avtaler inngått mellom tredjepart og Kunden, endringer, fornyelse eller oppsigelse må avtales direkte mellom tredjepart og Kunden.

 

6. Leverandørens mislighold og ansvar

 

Leverandøren forplikter seg til å levere den eller de tjenester som følger av avtalen. Leverandør tar sikkerhetskopi/backup av data Kunden har lagret hos Leverandøren. Backup foretas med et hensiktsmessig intervall bestemt av Leverandøren. Leverandøren kan ikke garantere vellykket tilbakeføring av data til Kunden, og ber om at Kunden også selv lagrer backup av data som er lagt inn av Kunden. Leverandøren vil til en hver tid kunne ha tilgang til alt innhold som ligger på Kundens område. Herunder har Leverandøren rett til tilgang til Kundens område/nettbutikk for å yte support og andre tjenester.

 

Feil som blir oppdaget av Kunde må varsles til Leverandør. Hvis feilen skyldes Leverandør skal feilretting starte innen rimelig tid. Slik feilretting blir gjort uten kostnader for Kunden. Kritiske feil ved kjøpsprosess skal rettes så fort det lar seg gjøre der feilen gjelder Leverandørens tjenester. Hvis Kunden ønsker feilretting utenom vanlig arbeidstid må det i tilfelle inngås egen avtale på dette. Om feilen skyldes Kunde eller annen tredjepart blir feilsøking/retting fakturert etter gjeldende priser. Det samme gjelder support på nettverksoppsett, kabling, problemer med WIFI og annet som ikke er del av Tjenesten, som beskrevet i denne avtalen. Leverandøren anbefaler at slike henvendelser håndteres av et IT-selskap.

 

7. Databehandling

 

Leverandøren forplikter seg å sikre at Tjenestene er i samsvar med gjeldende lovverk for personvern i Norge, denne avtalen og Personvernerklæringen som beskrevet under.

 

Personvernerklæring

 

Personvernerklæringen gir informasjon om hvordan Leverandøren behandler persondata i Tjenestene. Leverandørens personvernerklæring er til enhver tid å finne på: www.komplettnettbutikk.no/personvern.

 

Persondata om Sluttkundene

 

Kunden er Databehandlingsansvarlig og plikter å sette seg inn i gjeldende lovverk for personvern i de land Kunden opererer i. Leverandøren har lagt Tjenestene til rette for lovmessig persondatabehandling, samt lagt frem eksempel på personvernerklæring som Kunden kan benytte ved utarbeidelse av egen personvernerklæring for sin nettbutikk. Leverandøren er ikke ansvarlig for innholdet i denne erklæringen.

 

Kunden instruerer Leverandøren til å behandle persondata på vegne av Kunden, der dette er nødvendig for at Leverandøren skal kunne levere Tjenesten som beskrevet i denne avtalen. Leverandøren inntrer med dette som Databehandler for Kunden. Kunden kan også benytte andre tredjeparter som databehandlere slik som f.eks. søkemotorer, betalingstjenester, økonomisystemer osv.

 

Kunden bekrefter med dette at Kunden er eier eller på andre måter har rett til å behandle persondataen, og plikter med dette at persondataen innhentes, behandles og oppbevares i henhold til lovverk. Kunden skal i sin Personvernerklæring dokumentere og kategorisere typene persondata som den innhenter og behandler. Kunden plikter også å gi informasjon om samtykkerettigheter Datapersonene (Sluttkundene) har, samt informere både datapersonen og tilsynsmyndigheter om hvordan personvern ivaretas i nettbutikken forøvrig.

 

Ved eventuelle mislighold av persondata, plikter Kunden som Databehandlingsansvarlig å varsle tilsynsmyndigheter og/eller Dataperson(er), dersom dette er påkrevd i gjeldende lovverk.

 

Kunden gir Leverandøren rett til å benytte anonymisert persondata som eies av Kunden, i henhold til Leverandørens personvernerklæring, hvor enkelte data benyttes for sikkerhet, statistikk og kapasitetsplanlegging, samt for å kunne levere og utvikle Tjenestene.

 

Leverandøren benytter underleverandører for utvikling og leveranse av Tjenestene. Kunden bekrefter med dette at Leverandør er autorisert til å benytte slike underleverandører, også hvor persondata behandles, såfremt Leverandøren sikrer at også underleverandøren behandler dataen på en sikker og ansvarlig måte in henhold til denne avtalen og gjeldende lovverk. Dette ivaretas gjennom at Leverandøren inngår databehandlingsavtaler med underleverandørene dersom de er innen EU/EØS eller tilsvarende avtaler dersom de er i land som ikke omfattes av GDPR-lovverk.

 

Leverandøren bekrefter å ha gjennomført hensiktsmessige og nødvendige sikkerhetstiltak for å sikre persondata mot tilgang for uvedkommende, datapersonenes konfidensialitet, samt legge til rette for at Kunden kan ivareta eventuelle forespørsler om uthenting, endring eller sletting av persondata. Leverandøren plikter også å informere Kunden uten opphold dersom Leverandøren er blitt gjort oppmerksom på dataangrep eller andre mislighold som har konsekvens for persondatabehandlingen. Leverandøren plikter å gi tilstrekkelig informasjon om sikkerhetstiltak som er gjort for ansvarlig databehandling.

 

8. Taushetsplikt

 

Leverandør og Kunden har taushetsplikt om ethvert forhold av konfidensiell art. Partene plikter å sørge for at slik informasjon ikke gjøres kjent for andre.

 

9. Overdragelse

 

Kunden har ikke rett til å overføre/fremleie avtalen eller tjenester som springer ut av denne uten samtykke fra Leverandør.

 

10. Lovvalg og Tvister

 

Forholdet mellom Leverandør og Kunden reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom disse ikke fører frem skal tvisten løses av norske ordinære domstoler med Trøndelag som verneting. 

Brukeravtale

 

KomplettNettbutikk.no (heretter kalt Leverandøren) er leverandør av tjenester (heretter kalt Tjenestene) hvor bedrifter og privatpersoner (heretter kalt Kunden) kan drive sin egen nettbutikk, for salg av varer og tjenester på internett til sine kunder (heretter kalt Sluttkundene).

 

Kunden får tilgang  til Tjenestene via forsiden av nettbutikken (det som Sluttkundene også har tilgang til å se), samt kontrollpanelet (gjennom innlogging), hvor Kunden kan administrere sin egen nettbutikk.

 

Dersom Kunden ikke er enig med alle vilkårene i denne brukeravtalen, vil en ikke få tilgang til å bruke Tjenestene levert av Leverandøren. Brukeravtalen er bindende for Kunden og trer i kraft med en gang den er forevist kunden på en av følgende måter: 1. Kunden registrerer seg som demokunde på KomplettNettbutikk.no og vises til avtalen, 2. Får tilsendt innlogging til demobutikk, og vises til avtalen, 3. Ved epostkorespondanse med Leverandøren, hvor det vises til brukeravtalen. 4. Ved innlogging i kontrollpanelet hvor det vises til brukeravtalen.

 

1. Generelt

 

Disse vilkårene gjelder for all bruk av, og tilgang til  Tjenesten levert av Leverandøren.  Ved å besøke eller bruke Tjenesten, bekrefter Kunden å ha lest denne brukeravtalen, og godtar å være bundet av vilkårene. Endringer av vilkår og priser kan forekomme, men blir da sendt med skriftlig varsel til Kunde.

 

Det gjøres oppmerksom på at Kunden gjennom sitt abonnement ikke tilegner eierskap til Leverandørens datakode, design eller øvrig oppsett, selv ikke når kunden har betalt for spesialtilpasninger. Kunden vil således aldri kunne kreve direkte tilgang til serverens filer eller database. Fravikelse fra dette vil måtte avtales spesifikt på forhånd, som for eksempel ved logo- eller bannerproduksjon, der Kunden vil få filene overlevert pr. mail. Bilder, grafikk, tekster og annen data kunden har lastet opp, samt produkt, kunde- og ordreinformasjon er Kundens eiendom, som Kunden til enhver tid har tilgang til gjennom Tjenestens kontrollpanel.

 

2. Tjenesten og leveransen og priser

 

Utsendte tilbud er bindene for Leverandøren i 14 dager fra de er sendt Kunden. Avtalen er bindende når Kunden har sendt skriftlig bekreftelse til Leverandør og Leverandør har bekreftet å ha mottatt denne. Leverandør kan til enhver tid avvise en bestilling eller forespørsel uten nærmere begrunnelse.

 

Gjeldene priser vil til en hver tid være oppdatert på nettsiden. Alle priser på nettsiden og i skriftlige tilbud er oppgitt eksklusiv mva. Leverandøren kan til enhver tid endre prisene. Den nye prisen vil gjelde når kontrakten blir fornyet hvis ikke annet er avtalt.

 

Hvis det er motstridende priser eller avtalepunkter i skriftlig kommunikasjon og det som står på nettsiden, så vil skriftlig kommunikasjon være gjeldende foran.

 

Ved løpende tjenester er enkel support, herunder enkel veiledning og feilsøking av Tjenesten kostnadsfritt for Kunden om ikke annet er avtalt. Ved spesialutvikling, design, installasjon av tilleggsmoduler eller annet som ikke er definert som løpende tjeneste, gjelder ikke gratis service og support, om ikke dette er avtalt særskilt.

 

Gratis support gjelder overfor den kontaktperson som Kunden har oppgitt overfor Leverandøren. Om flere personer hos Kunden ønsker support, så er dette en tilleggstjeneste fakturert i henhold til gjeldende priser. Det samme gjelder for konfigurering/arbeid/feilsøking som utføres på forespørsel fra Kunden, om ikke dette skyldes feil hos Leverandøren jf. pkt 6.

 

Leverandøren har rett til å nekte tilgang til Tjenesten, eller til å utlevere opplysninger om kundeforholdet til personer som ikke er angitt som kontaktpersoner hos Kunden. Kunden kan inngå egne avtaler med Leverandøren dersom det er ønskelig med flere kontaktpersoner.

 

3. Betaling / Fakturering

 

Tjenestene krever forhåndsbetaling dersom ikke annet er særskilt avtalt. Faktura/kvittering blir tilsendt på mail til Kunde. Hvis Kunden overskrider eventuelle begrensninger som er avtalt i sin pakke vil Tjenestene automatisk bli oppgradert til en ny pakke, med de priser og begrensninger som er gjeldende for den pakken.

 

4. Oppsigelse, opphør, og varighet av tjeneste

 

Varigheten på avtalen avhenger hva Kunde og Leverandør har blitt enige om. Avtalen kan være bindene i 6, 12 eller 24 måneder, dersom ikke annet er avtalt. Alle avtaler er bindende i avtaleperioden og skal forhåndsbetales. Hvis avtalen ikke blir oppsagt 14 dager før avtaleslutt, forlenges avtalen med en ny avtaleperiode tilsvarende den foregående. Oppsigelse må sendes til Leverandør skriftlig via mail eller brev. Leverandør holdes ikke ansvarlig overfor tredjepart dersom tjenesten avsluttes. Dersom Kunden ønsker å beholde noe data, må Leverandøren få forespørsel om dette i god tid før opphør av tjenesten. Data vil overleveres kunden i ubehandlet form, det vil si databaseeksport og bildefiler, eller på annen måte som Leverandøren finner hensiktsmessig for å kunne overlevere den data som Kunden har eierskap til.

 

Oppsigelse fra Leverandør skal også skje på samme måte. Minst en uke før avtale slutt, og skriftlig via mail eller brev. Hvis ikke dette blir gjort forlenges avtalen i tråd med foregående punkt.

 

Leverandøren kan opphøre avtalen med umiddelbar virkning dersom Kunden bryter noen punkt i denne avtalen. Kundens data kan da bli slettet fra leverandøren sin server 14 dager etter varsel er gitt pr. mail, telefon eller brev. Bekreftelse på mottak av varsel er ikke nødvendig. Leverandør kan også sette begrensinger på tjenesten fram til misligholdet er rettet opp.

 

Om Kunden ikke betaler faktura til forfall kan leverandør velge å stenge tjenesten med umiddelbar virkning 30 dager etter forfallsdato. Ved gjenåpning av en butikk som ikke er blitt slettet påløper det en ekstra kostnad på kr. 1500,- i åpningsgebyr.

 

5. Kundens forpliktelser

 

Kundens plikter å ha tilstrekkelig kunnskap, ha oppdatert nettleser og internettlinje, samt ha tilfredsstillende maskinvare og programvare for bruk av Tjenestene. Bruk av Tjenestene gjøres på egen risiko. Leverandør tar ikke noe ansvar når det gjelder varer eller tjenester som bestilles gjennom systemet eller transaksjoner gjort via dette. Leverandøren tar ikke ansvar for nedetid og andre problemer serverleverandør eller andre eksterne systemer kan medføre.

 

Kunde er innforstått med og godtar at Leverandøren, dets ansatte, eiere og tilknyttede firmaer, ikke står til rettslig eller økonomisk ansvar for eventuelle rettslige forfølgelser Kunden måtte utsettes for gjennom urettmessig eller ulovlig bruk av tjenesten. Kunden plikter å gjøre seg kjent med og følge gjeldende lover og regler for netthandel mot private og/eller bedrifter i de eller det land nettbutikken har kunder i.  Leverandøren legger til rette forslag til salgsbetingelser og personvernerklæring Kunden kan benytte som eksempel ved utarbeidelse av sine egne tekster. Leverandøren står på ingen måte ansvarlig for innholdet i disse tekstene om Kunden velger å bruke disse i sin nettbutikk.

 

Kunden forplikter seg til å besøke nettbutikkens forside og kontrollpanel jevnlig for å kontrollere at ting ser ut og fungerer slik som Kunden ønsker. Noen betalingsløsninger krever at kunden behandler og sluttfører sine ordre for at utbetalinger skal skje, og dersom Kunden unnlater å gjøre dette, så kan betalingene i verste fall gå tapt. Kunden plikter å jevnlig besøke og kontrollere betalingsleverandørens portaler og sin egen nettbank for å påse at betalinger når frem til Kundens konto. Leverandøren står ikke ansvarlig for Kundens utbetalinger, da dette reguleres av avtalen mellom betalingsleverandør og Kunden. Likeledes plikter kunden å holde oversikt og eventuelt melde om feil ved eventuelle tredjeparter slik som fraktleverandør og regnskapssystemer. Dette gjelder også i de tilfeller hvor Leverandøren har levert tilkobling/integrasjon, eller har formidlet kontakt mellom tredjeparten og Kunden.

 

Kunden bekrefter å inneha bruksrett for alle tekster, bilder eller annet åndsverk som er publisert i sin nettbutikk, samt at alt innhold er i samsvar med lovverk. Dette gjelder også materiale Kunden har sendt til Leverandøren for publisering. Kunden bærer det hele ansvar ved eventuelle brudd på åndsverkloven.

 

6. Leverandørens mislighold og ansvar

 

Leverandøren forplikter seg til å levere den eller de tjenester som følger av avtalen. Leverandør tar sikkerhetskopi/backup av data Kunden har lagret hos Leverandøren. Backup foretas med et hensiktsmessig intervall bestemt av Leverandøren. Leverandøren kan ikke garantere vellykket tilbakeføring av data til Kunden, og ber om at Kunden også selv lagrer backup av data som er lagt inn av Kunden. Leverandøren vil til en hver tid kunne ha tilgang til alt innhold som ligger på Kundens område. Herunder har Leverandøren rett til tilgang til Kundens område/nettbutikk for å yte support og andre tjenester.

 

Feil som blir oppdaget av Kunde må varsles til Leverandør. Hvis feilen skyldes Leverandør skal feilretting starte innen rimelig tid. Slik feilretting blir gjort uten kostnader for Kunden. Kritiske feil ved kjøpsprosess skal rettes så fort det lar seg gjøre der feilen gjelder Leverandørens tjenester. Hvis Kunden ønsker feilretting utenom vanlig arbeidstid må det i tilfelle inngås egen avtale på dette. Om feilen skyldes Kunde eller annen tredjepart blir feilsøking/retting fakturert etter gjeldende priser. Det samme gjelder support på nettverksoppsett, kabling, problemer med WIFI og annet som ikke er del av Tjenesten, som beskrevet i denne avtalen. Leverandøren anbefaler at slike henvendelser håndteres av et IT-selskap.

 

7. Databehandling

 

Leverandøren forplikter seg å sikre at Tjenestene er i samsvar med gjeldende lovverk for personvern i Norge, denne avtalen og Personvernerklæringen som beskrevet under.

 

Personvernerklæring

 

Personvernerklæringen gir informasjon om hvordan Leverandøren behandler persondata i Tjenestene. Leverandørens personvernerklæring er til enhver tid å finne på: www.komplettnettbutikk.no/personvern.

 

Persondata om Sluttkundene

 

Kunden er Databehandlingsansvarlig og plikter å sette seg inn i gjeldende lovverk for personvern i de land Kunden opererer i. Leverandøren har lagt Tjenestene til rette for lovmessig persondatabehandling, samt lagt frem eksempel på personvernerklæring som Kunden kan benytte ved utarbeidelse av egen personvernerklæring for sin nettbutikk. Leverandøren er ikke ansvarlig for innholdet i denne erklæringen.

 

Kunden instruerer Leverandøren til å behandle persondata på vegne av Kunden, der dette er nødvendig for at Leverandøren skal kunne levere Tjenesten som beskrevet i denne avtalen. Leverandøren inntrer med dette som Databehandler for Kunden. Kunden kan også benytte andre tredjeparter som databehandlere slik som f.eks. søkemotorer, betalingstjenester, økonomisystemer osv.

 

Kunden bekrefter med dette at Kunden er eier eller på andre måter har rett til å behandle persondataen, og plikter med dette at persondataen innhentes, behandles og oppbevares i henhold til lovverk. Kunden skal i sin Personvernerklæring dokumentere og kategorisere typene persondata som den innhenter og behandler. Kunden plikter også å gi informasjon om samtykkerettigheter Datapersonene (Sluttkundene) har, samt informere både datapersonen og tilsynsmyndigheter om hvordan personvern ivaretas i nettbutikken forøvrig.

 

Ved eventuelle mislighold av persondata, plikter Kunden som Databehandlingsansvarlig å varsle tilsynsmyndigheter og/eller Dataperson(er), dersom dette er påkrevd i gjeldende lovverk.

 

Kunden gir Leverandøren rett til å benytte anonymisert persondata som eies av Kunden, i henhold til Leverandørens personvernerklæring, hvor enkelte data benyttes for sikkerhet, statistikk og kapasitetsplanlegging, samt for å kunne levere og utvikle Tjenestene.

 

Leverandøren benytter underleverandører for utvikling og leveranse av Tjenestene. Kunden bekrefter med dette at Leverandør er autorisert til å benytte slike underleverandører, også hvor persondata behandles, såfremt Leverandøren sikrer at også underleverandøren behandler dataen på en sikker og ansvarlig måte in henhold til denne avtalen og gjeldende lovverk. Dette ivaretas gjennom at Leverandøren inngår databehandlingsavtaler med underleverandørene dersom de er innen EU/EØS eller tilsvarende avtaler dersom de er i land som ikke omfattes av GDPR-lovverk.

 

Leverandøren bekrefter å ha gjennomført hensiktsmessige og nødvendige sikkerhetstiltak for å sikre persondata mot tilgang for uvedkommende, datapersonenes konfidensialitet, samt legge til rette for at Kunden kan ivareta eventuelle forespørsler om uthenting, endring eller sletting av persondata. Leverandøren plikter også å informere Kunden uten opphold dersom Leverandøren er blitt gjort oppmerksom på dataangrep eller andre mislighold som har konsekvens for persondatabehandlingen. Leverandøren plikter å gi tilstrekkelig informasjon om sikkerhetstiltak som er gjort for ansvarlig databehandling.

 

8. Taushetsplikt

 

Leverandør og Kunden har taushetsplikt om ethvert forhold av konfidensiell art. Partene plikter å sørge for at slik informasjon ikke gjøres kjent for andre.

 

9. Overdragelse

 

Kunden har ikke rett til å overføre/fremleie avtalen eller tjenester som springer ut av denne uten samtykke fra Leverandør.

 

10. Lovvalg og Tvister

 

Forholdet mellom Leverandør og Kunden reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom disse ikke fører frem skal tvisten løses av norske ordinære domstoler med Trøndelag som verneting.